Netthandel av dagligvarer sammenlignet med andre bransjer

I Norge har netthandel av dagligvarer fremdeles ikke tatt helt av. Sammenlignet med mange andre land er det fortsatt ikke så mange som handler mat, drikke og andre dagligvarer på nett. I for eksempel USA er både Walmart og Amazon i sving, og markedet var verdt over 6 milliarder dollar i 2019. Dette utgjør selvfølgelig fortsatt ikke en veldig stor del av det samlede dagligvaremarkedet i USA, men det setter det norske markedet – og dagligvarer på nett i perspektiv.

Det finnes mange andre bransjer som har kommet mye lenger på den digitale reisen, og da tenker vi på alt fra digital distribusjon av TV-serier og filmer til pengespill og kasinospill på nett.

De unike utfordringene – et fysisk og ømfintlig produkt

Det kan selvfølgelig fremstå som urettferdig å sammenligne dagligvarer på nett med for eksempel strømming av videoer eller digital levering av nettspill. Det stemmer at dagligvarer per definisjon ikke kan leveres digitalt, vi er fortsatt et langt stykke unna 3D-utskrift av matvarer og andre mer science-fiction-inspirerte muligheter.

Dessuten må dagligvarer ofte leveres både raskt, kundene har lyst å spise eller drikke produktene innenfor et ikke alt for langt tidsrom, og det må for enhver pris unngås at kundene får levert varer som ikke er ferske eller er utgått på dato.

Erfaringer fra bransjer som pengespill på nett

Selv om det altså er helt åpenbart at de forskjellige sektorene ikke er helt sammenlignbare, er det interessant å se på hva dagligvarebransjen eventuelt kan lære fra en heldigital bransje som pengespill på nett.

På et nettkasino leveres hele produktet digitalt, fra en spiller går inn på en lenke som https://mariabingo.com/maria-bingo-gratis/ til de forskjellige spillene som leveres via en etterhvert mer profesjonell leveringsmodell med flere spill-leverandører og kasino-operatører.

En fordel for kasinobransjen er at markedet, i hvert fall sammenlignet med dagligvaremarkedet i Norge med relativt begrenset handel på nett, helt enkelt er mye større. Dette åpner opp for mer markedsføring og investeringer i alt fra nye produkter og spill til sømløs levering.

Kundeservice og enkelhet er to av de aller viktigste faktorene for kunder – uavhengig av bransje. God kundeservice er nøkkelen til å holde på kunder, og samtidig kan en eneste dårlig opplevelse både medføre at man mister en kunde for alltid og at man får mye dårlig omtale. Dette er områder hvor det kan trekkes paraleller mellom det dagligvareaktører på nett og nettkasinoer fokuserer på:

Flesteparten av nettkasinoer tilbyr chat, hvor det er mulig å snakke direkte med kundeservice. Dette er noe som i stor grad erstatter telefon. I denne sammenhengen er det helt kritisk med kort svartid. Det er viktig å huske på at selv om nettkasinoer handler om underholdning, handler det også om penger.

Nettbutikker som Kolonial.no har definitivt også implementert gode rutiner for raske svar fra kundeservice, og det å innfri forventningene til en kunde er ofte det som skal til for å snu en dårlig opplevelse til noe positivt. Det er umulig å unngå småfeil som skadet frukt eller grønnsaker, men hvis det håndteres raskt og profesjonelt kan det faktisk gjøre kunden mer lojal.

Der hvor nettkasinoer jobber hardt med å gjøre opplevelsen fra innskudd til spill så sømløs som mulig, jobber også nettbutikkene som tilbyr dagligvarer med å gjøre opplevelsen så enkel og problemfri som mulig. Å tilby ferdige oppskrifter er bare et tiltak, skanning av strekkoder er en annen. Det handler om å hele tiden redusere friksjon og hindringer, slik at kundens opplevelse blir så positiv som overhode mulig.

Selskapene som leverer dagligvarer på nett vil definitivt fortsette å hente inspirasjon fra andre bransjer, og hele tiden flytte grensene for hva som er mulig å levere via digitale flater.