Fordeler og ulemper med netthandel
Det norske dagligvaremarkedet er uvanlig sammenlignet med mange andre land, med en kombinasjon av både småhandel og et uvanlig høyt fokus på lave dagligvarepriser – særlig med tanke på de høye inntektene i Norge. Disse egenskapene ved markedet påvirker selvfølgelig også dagligvarehandel på nett.
Fordeler med dagligvarehandel på nett
Det finnes åpenbare fordeler ved å handle på nett, men det er også noen faktorer som ikke alle tenker på.
For de aller fleste kunder er det viktig å spare tid. Kanskje det ikke tar så mye lenger tid å løpe rundt i butikken sammenlignet med å legge varene i handlekurven på nett, men det er viktig å huske på at man sparer reisetid. Dessuten er selvfølgelig nettbutikkene åpne døgnet rundt. For familier som har faste rutiner kan det etter hvert også være mulig å kopiere handlekurven fra uke til uke, og eventuelt gjøre små justeringer. Da kan det virkelig være mulig å spare mye tid.
- Nettbutikkene bugner med både godteri, brus, is og øl, men samtidig er det mye mindre sannsynlig at man kjøper noe på impuls på nett. Noen vil sikkert savne duften av nystekt brød i butikken, men det er samtidig mye enklere å stå imot impulsen å kjøpe en pose med boller. Nettbutikkenes tall tilsier også at kundene kjøper mer frukt og grønt, samtidig som det er viktig å huske på at korrelasjon ikke medfører kausalitet.
- I noen sammenhenger vil det også være positivt for klimaet og miljøet å handle på nett. Å gå eller sykle til butikken vil kanskje være det aller beste, men hvis alternativet er å kjøre med egen bil kan leveringen ha et mindre klimaavtrykk. Kolonial.no tilbyr også mulighet til å se når andre i samme område får levering, for å spare en ekstra tur med budbilen. Det kan også være slik at butikker som Kolonial.no har lavere andel svinn på frukt, grønt og ferskvarer – sammenlignet med flere mindre butikker med samme samlede omsetning.
Ulemper med dagligvarehandel på nett
Det finnes selvfølgelig også ulemper ved å handle på nett, selv om det vil være individuelt hva man synes er en viktig ulempe.
- Overlag vil prisnivået for identiske være noe høyere på nett. Samtidig er dette et komplisert bilde. For eksempel samarbeider Kolonial.no med Rema og har rimeligere alternativer innenfor flere varegrupper. Meny opererer også med samme priser i butikk og på nett, så hvis man allerede handler på Meny vil det ikke være dyrere å kjøpe dagligvarene på nett. Eventuell fraktpris er selvfølgelig også en faktor, men i tillegg er det viktig å ikke glemme kostnader man måtte ha i forbindelse med både å bruke tid på å besøke en fysisk butikk og bruke drivstoff eller penger på parkering. Regnestykket er helt enkelt litt mer komplisert enn bare kroner og ører for et enkelt produkt.
- Det kan være vanskelig å få helt riktig inntrykk av ferskvarer, kanskje spesielt frukt og grønt, på en nettside som helt åpenbart ikke kan vise det unike produktet som man vil motta i leveringen. Samtidig er det selvfølgelig kritisk for både leverandører som Kolonial.no og Meny å faktisk levere kvalitet, og det er egentlig enklere å reklamere på en vare på nett sammenlignet med å måtte reise tilbake til butikken.
- Noen vil kanskje også argumentere for at netthandel svekker lokalbutikkene og tilbudet i nærområdet, men med tanke på at netthandel enn så lenge hovedsakelig har nedslagsfelt i urbane områder bør dette ikke være et stor problem. Husk også at Norge har en ekstremt høy tetthet hva gjelder fysiske dagligvarebutikker, og per i dag er netthandelen verken en stor trussel eller en realistisk utfordrer til de fysiske butikkene.